Na výstavu Liberec v kostce dorazil největší exponát - lokomotiva

Na výstavu Liberec v kostce, která v pondělí začala v liberecké Nákupní galerii Plaza, dnes dorazil největší exponát. Z nedalekého Německa přivezli posunový lokotraktor LKM N4, vyráběný ve východním Německu v 50. letech minulého století. Sedmnáctitunová mašinka musí stát i s kolejemi na náměstí, do nákupní galerie by se nevešla. Jako poutač na výstavu bude sloužit zhruba měsíc, řekl ČTK Petr Kumpfe, z Technického muzea Liberec, které je spoluorganizátorem výstavy.

Netradiční výstava v Plaze představuje historii Liberce z pohledu výroby textilu i dopravních prostředků. Mezi exponáty, jsou nejen textilní stroje, historická jízdní kola a další dopravní prostředky, ale největší raritou, kterou ani nelze přehlédnout, je trup letadla Aero C3B. Je v tomto typu jediným dochovaným kusem na světě a po skončení výstavy se stejně jako lokotraktor přesune do libereckého technického muzea.
 
Lokomotiva původně sloužila v povrchovém dole poblíž německého Zhořelce. "Lokotraktor je stroj, který zpravidla slouží k posunu vagonů, u nás ale třeba tahaly i osobní vagony. Tohle je ale na poměry železnice malý lokotraktor," řekl k novému exponátu Kumpfe. Na místě, kde je dnes jezero a i Liberečané se tam jezdí koupat, kdysi mašinka přemisťovala vagony s lignitem. Přes 20 let ale nejezdí, už koncem 80. let minulého století sloužila jako záložní a nebyla používána v každodenním provozu.
 
Vysloužilý stroj nabídli Technickému muzeu v Liberci kolegové z německého Klubu přátel železnic. "Byla to nabídka, která se neodmítá, sehnat dneska lokomotivu, není právě jednoduché. Většina lidí, kteří lokomotivu mají, ji nechce dát, a když, tak za ni chtějí alespoň cenu šrotu. To je ale pro nás jako pro občanské sdružení hodně peněz," poznamenal Kumpfe. Sdružení má lokotraktor zapůjčený na tři roky.
 
Tři metry vysoký stroj přepravila z Německa do Liberce odborná firma na speciálním podvalníku i s kolejovým polem na němž stojí. Jen naložení a zajištění lokotraktoru trvalo partě specialistů zhruba dvě hodiny, samotná cesta do Liberce pak necelou hodinu. U radnice už na lokomotivu čekal jeřáb, který mašinku i s kolejemi nadzvedl, podvalník odjel a jeřáb pak sedmnáctitunový stroj opatrně složil na libereckou dlažbu. "Původně nám to radnice nechtěla povolit, nakonec jsem je ale přesvědčil," poznamenal předseda spolku Technické muzeum Liberec Jiří Němeček.
 
Měsíc bude stát mašinka v centru Liberce jako poutač výstavy. "Pak ji převezeme k technickému muzeu do bývalého areálu LVT," řekl Kumpfe. Tam bude stát další tři roky a pak se rozhodne, co s ní. Lokotraktor bude stát venku vedle rolby, protože by se do expozice nevešel. "Zatím zůstane v původní podobě, jak sjel z povrchového dolu. Přes léto bychom ho chtěli natřít do původních barev modré a červené, aby byl hezčí," dodal Kumpfe.
 
zdroj: ČTK