Firmy předloží nabídky na dopravu v Libereckém kraji do 30. června

Nové nabídky na zajištění autobusové dopravy v Libereckém kraji mají dopravci předložit do konce června. O dopravu se mohou ucházet nejen společnosti, které se dříve zúčastnily tendru zrušeného v květnu Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Kraj se zrušením nesouhlasí, chce se i soudit, ale mezitím musí zajistit fungování hromadné dopravy v regionu. Na jednání s dopravci to dnes řekl hejtman Martin Půta (STAN).

Zakázku za více než čtyři miliardy korun na autobusovou dopravu od prosince 2014 do prosince 2024 vypsal kraj už v roce 2012. Podle antimonopolního úřadu ale pochybil v nastavení podmínek tendru a také nevyhověl stížnostem Bítešské dopravní společnosti na neprůhlednost soutěže. Úřad tedy zakázku zrušil, kraj se proti rozhodnutí odvolal. Nyní tak kraj nemůže smlouvy s novými dopravci uzavřít a ti současní na konci letošního roku skončí.
 
"V tuto chvíli je jasné, že už nestihneme uzavřít smlouvy na dopravu od letošního prosince," řekl Půta. Vedení kraje se proto dnes sešlo se zástupci firem, které se do tendru přihlásily. "Jsou tři možnosti, jak situaci řešit - prodloužit stávající smlouvy, vybrat jiného dopravce nebo zvolit překlenovací řešení," řekl hejtman. Dopravci mají do 30. června předložit nabídky na zajištění autobusové dopravy od 14. prosince 2014 do 10. prosince 2016.
 
"Zakázka je otevřená všem dopravcům, nejen těm, kteří se přihlásili do tendru," zdůraznil Půta. Termín je šibeniční, přiznal Půta. "Ale pokud chceme zajistit fungování veřejné dopravy i po 14. prosinci, tak toho času už nám mnoho nezbývá," vysvětlil. Hlavním cílem je podle něj zachování komfortu i rozsahu dopravy. "Uděláme všechno pro to, aby cestující žádný rozdíl mezi těmi letošními a novými jízdními řády nepoznal," řekl Půta. Dál by podle něj měl fungovat integrovaný systém dopravy IDOL i krajská karta.
 
Jiří Melničuk, ředitel Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, poznamenal, že spor s antimonopolním úřadem je koloritem dnešních dnů. Po celé zemi podle něj končí dopravní tendry podobně. "Nedramatizoval bych to, ale je to nešťastné, protože nikdo neví, na čem je," řekl. Chomutovský podnik je podle něj připraven podat do konce června nabídku. "Jde o nezávaznou nabídku, a tak nemáme co ztratit," vysvětlil.
 
Ředitel největší dopravní firmy v kraji Tomáš Roubiček z BusLine je přesvědčen o tom, že dopravu po 14. prosinci zajistí nejlépe prodloužení stávajících smluv. V současné době zajišťuje autobusovou dopravu v kraji devět dopravců. Na 214 linkách by měli letos najezdit 12,8 milionu kilometrů. Největším dopravcem je právě BusLine, jezdí na 93 linkách, 45 linek zajišťuje ČSAD Česká Lípa a 41 linek ČSAD Liberec. Kraj dopravcům podle odhadů zaplatí kolem 226 milionů korun. Za kilometr dostávali loni 32 korun, nabídky v tendru byly ale nižší - od 25,74 Kč do 31,13 Kč za kilometr. Každá ušetřená koruna za kilometr znamená v desetileté zakázce úsporu 100 milionů korun.
 
zdroj: ČTK